وقتی گروهی از افراد باهم برای روزهای طولانی کار می‌کند، تضاد در محیط کار غیرقابل‌اجتناب است. حتی اگر در مصاحبه‌های استخدامی سؤال‌های هوشمندانه مثل “با درگیری در محیط کار چگونه برخورد می‌کنید؟” پرسیده باشید و جواب‌های عالی دریافت کرده باشید نیز هیچ ضمانتی برای روبه‌رو نشدن با تضاد در محیط کار نخواهید داشت.

کسب‌وکارهای کوچک می‌تواند به‌شدت از تضاد ضربه بخورند. تضاد در محیط کار در شکل‌های مختلف می‌تواند اتفاق بیفتد:
بین دو کارمند، بین همه اعضای تیم یا بین اعضای تیم و سرپرستان مستقیم آن‌ها. بااینکه در نگاه اول خیلی سخت به نظر می‌رسد اما تضاد و درگیری قابل‌حل هستند.

۱- تضاد را به رسمیت بشناسید.

وقتی درگیری ایجاد می‌شود سعی نکنید آن را نادیده بگیرید یا تظاهر کنید چیزی اتفاق نیفتاده است و هرچه زمان جلوتر می‌رود، تنش بیشتری ایجاد می‌شود و درگیری فقط بدتر می‌شود. قبل از اینکه موارد ناراحت‌کننده به مشکلات بزرگ‌تر و احساسات بدتر تبدیل شوند با آن‌ها روبه‌رو شوید.

اگر درگیری بین دو کارمند است، از آن‌ها بخواهید راهی برای حل آن پیدا کنند. اگر بین دو تیم است، زمان خوبی است که بر روی مهارت‌های ارتباطی بزرگ‌تر کارکنید. اگر شما با یکی از کارمندانتان درگیری دارید، به‌صورت خصوصی در مورد آن صحبت کنید.

۲- باهم دیگر صحبت کنید.

یک‌زمان و مکان مناسب پیدا کنید تا درزمانی طولانی بدون مزاحمت‌های محیطی دراین‌باره صحبت کنید. وقتی جلسه‌ای تشکیل دادید، زمان مناسب به هرکسی بدهید تا در مورد اینکه فکر می‌کند طرف مقابل چه چیزی را باید بشنود صحبت کند. به هیچ‌کسی اجازه ندهید مکالمه را کنترل کند و یا منحصراً صحبت کند. هرکسی باید در مورد موارد مورد اختلاف و اینکه چه احساسی به موقعیت دارد صحبت کند.

به یاد داشته باشید، الآن زمان غر زدن یا حمله کردن نیست. روی مشکل تمرکز کنید و نه روی نظر شخصی خودتان در مورد شخصیت دیگران.

۳- به‌دقت گوش دهید.

ضروری است که صد در صد حواس خود را به کسی که صحبت می‌کند بدهید. حرف دیگران را قطع نکنید. مطمئن شوید پیامی را که شخص می‌خواهد بشنوید درک می‌کند. چیزی که شنیدید را خلاصه کنید و بیان کنید. (بازخورد). مثلاً از این جمله استفاده کنید: “بگذار مطمئن شوم که درست فهمیده‌ام. تو از موضوع ………. ناراحت هستی چون ………. .”

 

این مقاله را بخوانید: گوش دادن موثر؛ چگونه با افزایش قدرت شنوایی از زندگیمان بیشتر لذت ببریم؟

 

اگر نیاز است سؤال بپرسید. شاید بخواهید شخص مطلب را به‌گونه‌ای دیگر بیان کند که برای شما هم قابل‌درک باشد. شنیدن همیشه باید به‌قصد درک کردن باشد. به خودتان اجازه ندهید به کلمات شخص روبه‌رو واکنش نشان دهید.

۴- توافق کنید.

مکالمه شما عمدتاً بر روی عدم توافق‌هاست؛ اما پیدا کردن نقاط موردتوافق دو طرف می‌تواند در حل شدن مشکل کمک کند. شما باید با استفاده از تجربه خودتان برخلاف منفی‌ها، مثبت‌ها را نیز پیدا کنید.

نمونه‌های موردتوافق را پیدا کنید و یا از دیدگاهی دیگر به چیزی که شخص می‌گوید نگاه کنید. مثلاً اگر در مورد روش جدید فروش موافق نیستید، می‌توانید چیزی که در مورد این ایده دوست دارید را بیان کنید یا انگیزه‌ای که در دیگران برای بهتر کار کردن می‌بینید را تصدیق کنید.

۵- راهنمایی کنید.

اگر در جایگاه رهبری تیم هستید، زمان‌هایی وجود دارد که باید میانجی‌گری کنید. عقب‌نشینی نکنید. درک کنید که شما آنجا هستید تا به کارمند در حل مشکلش کمک کنید. شاید نیاز است راهنمایی کنید. اگر تنش بالا می‌گیرد باید کارمندان را به موضوع اصلی بازگردانید. اگر در موقعیتی هستید که مشاوره بدهید، نکات مثبت قضیه را پررنگ کنید و موضوعات مربوطی را پیشنهاد بدهید یا قدم‌هایی را که بعد از جلسه باید اجرا کنند بیان کنید.

۶- سریع فراموش کنید.

عذرخواهی کنید. به شخص دیگر بگویید که اگر رفتار یا کلمه‌ای باعث ناراحتی آن‌ها شده است متأسف هستید – و واقعاً این را بگوئید. شما هم باید شخص روبه‌رو را ببخشید. موافقت فقط در ظاهر می‌تواند در بلندمدت موجب نارضایتی‌های عمیق‌تری شود که به پیشرفت کاری شما صدمه بزند.

هرگونه موافقت‌نامه‌ای نیاز به مشخص کردن احساسات آسیب‌دیده و تشخیص راه‌حل برای ترمیم آن‌ها دارد.