محبوبیت کوچینگ در سازمان

كوچينگ واژه اي است كه امروزه فضا و مفهوم پيچيده اي به خود گرفته است، با اين حال در كمپاني ها و سازمان هاي رده بالا بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد. البته كوچينگ در آمريكا تاريخچه طولانيتري نسبت به باقي قسمت هاي دنيا دارد با اين كه هنوز سطحي از شك ورزي در آن جا يافت مي شود. اما به عقيده نويسنده اين مطلب، دكتر دس رايس ارزش پرداختن بيشتر به آن را دارد.

شركت هاي موفق در حال حاضر كوچينگ را براي رسيدن به موفقيت ضروري مي دانند. بسياري از تجارت هاي موثر و موفق دنيا در حال حاضر پذيرفته اند كه کوچینگ در سازمان سهم مهمي در در رده موفقيت آن ها ايفاء مي كند.

کوچینگ در سازمان ديگر جز چيزهايي كه رفاه نسبي به دنبال دارد اما بازگشت اقتصادي ندارد محسوب نمي شود. البته بسياري از مسئولين اجرايي هستند كه تا به حال چيزي از کوچینگ در سازمان نشنیده اند بايد به اين افراد هشدار داد كه احتمال عقب ماندن شما از ديگر كمپاني هاي موفق بسيار است. آن ها ممكن است چيزهاي با ارزش را از دست بدهند و يا نتوانند كاركنان درجه يك جذب كنند. كمپاني هاي موفق مي دانند مهمترين دارايي آن ها كاركنان آن ها هستند و كارمندان با استعداد در يك كمپاني زيادي مستبد و سلطه جو باقي نخواهند ماند.

 

در نتيجه اين افراد با استعداد و كارآمد جذب سازمان هايي مي شوند كه يك راه پويا، خلاق و كلي به سوي موفقيت از طريق داشتن فرهنگ كوچينگ را جايگزين سلطه جويي و استبداد كرده اند. کوچینگ در سازمان به عنوان يك روش براي كنارآمدن با تغيير و يكي از شايعترين دلايلي كه كمپاني ها از كوچينگ استفاده مي كنند.

 

امروزه تمام گروه هاي دولتي، خصوصي و وابسته در معرض تغييرات غيرقابل پيش بيني هستند. در گذشته ثبات بيشتري به چشم مي خورد و توانايي محدودي براي ايجاد يا مديريت موقعيت هاي جديد لازم بود.

امروزه به دلايل متعددي از جمله رقابت جهاني، تغييرات جمعيتي، تقاضا براي خدمات و محصولات با كيفيت، مشترياني با دسترسي به محصولات و خدمات در اينترنت و كاركناني كه نمي خواهند در معرض مديريت استبدادي و رييس سالارانه باشند، تغيير لازمه كار شده است.

کوچینگ در سازمان به كمپاني ها كمك مي كند تا با چنين تغييراتي كنار بيايند چون به مسئولين اجرايي و كاركنان كمك مي كند تا با هم ارتباط داشته باشند و به يك شكل كاملاً متفاوتي به هم مربوط باشند. اين مسئله باعث ايجاد تعهد، احساس وظيفه و مسئوليت پاسخگويي مي شود كه همين منشأ ايجاد يك سيستم اعتقادي است.

 

کوچینگ در سازمان

کوچینگ در سازمان

چرا کوچینگ به یکی از مهمترین ابزارهای مدیریتی تبدیل شده است؟

یکی از دلایل محبوب شدن کوچینگ در سازمان تغییر ساختار سازمانها و تغییر در ساختار قراردادهاست. توانمندیهای افراد و استعدادهای افراد در اولویت قرار گرفته‎است و استفاده از توانمندیهای افراد در حوزه منابع انسانیش به صورت رقابتی بالارفته است.

یکی از فواید کوچینگ در سازمان تغییر دیدگاه افراد به موضوع مورد نظر است. گرفتن نتایج مطلوب‎تر، افزایش مهارت تصمیم‎گیری، ایجاد حس رضایت در زندگی، رسیدن به اهداف همسو با ارزشها و ایجاد راه حلی از درون افراد که باعث ایجاد تعهد بیشتری در عمل می‎شود.