کوچینگ کسب و کار

هر سال هزاران کسب وکار کوچک راه اندازی می شود، اما فقط یک سوم از این کسب وکارها در سال سوم باقی می ماند. علت ریشه ای شکست و مرگ شرکت های تازه تأسیس، نبود سرمایه و فناوری، اشتباه فناورانه یا محصولات با طراحی ضعیف نبود، بلکه علت اصلی بهره مند نشدن از کوچان کسب وکار باتجربه، شایسته و مناسب از سوی شرکت های تازه تأسیس بود (Crompton & Smyrnios, 2011 ). به این منظور، امروزه مؤسسات آموزشی باید مهارت ها و شایستگی های مورد نیاز جوانان را برای موفقیت و پیشرفت آنان در جهان به سرعت درحال تغییر کنونی ارائه دهند. در این راستا کوچینگ رویکردی جامع، مدرن و هدف محور محسوب می شود که در تبدیل دانش به مهارت و ایجاد تغییر و تحول در یادگیری در راستای کمک به بهبود شایستگی ها و توانایی های افراد نقش مهمی به عهده دارد ( Devine et al., 2013 ). در سال های اخیر، علاقة زیادی به کوچینگ به عنوان رویکردی چندوجهی و جامع برای یادگیری، تغییر و توسعة حرفه ای افراد در کسب وکار و زندگی ایجاد شده است (McCarthy,2010).  بررسی جامع از سوی فدراسیون بین المللی کوچینگ ICF  نشان داد مردم به کوچینگ، برای تغییر و تحول در حرفه، زندگی و جوامع خود علاقه مندند. طبق گزارش مؤسسة رسمی توسعة پرسنل انگلستان در سال ۲۰۱۰ ، ۸۲ درصد مؤسسات توسعه و یادگیری از رویکرد کوچینگ استفاده کرده اند ( Mc Grathy, 2010 ).  مؤسسة ترسیم توسعة حرفه ای (CIPD ) کوچینگ را یکی از مؤثرترین شیوه های یادگیری و توسعة مهارت ها می داند ( Trenner, 2013 ) . کوچ های کسب وکار با داشتن تجربه در زمینة کسب وکار و کسب اطلاعات بهتر درمورد محیط محل فعالیت افراد می توانند عمل آن ها را توسعه دهند. در یافته های پژوهشی دربارة کسب وکارهای دارای رشد سریع در صنایع مختلف استرالیا مشخص شد صاحبان کسب وکاری که از کوچ های کسب وکار مجرب و آشنا با دنیای کارآفرینی استفاده کرده اند در شاخص های گردش مالی، رشد، فناوری اطلاعات و تولید عملکرد موفق تری داشتند و ۸۱ درصد از کارآفرینانی که کوچ کسب وکار داشتند، ۳۰ درصد از رشد شرکت خود را نتیجة بهره مندی از کوچ های کسب وکار باتجربه و ماهر می دانستند ( Crompton & Smyrnios, 2011 .) در دنیای امروزی با توجه به محدودیت های زمانی، بسیاری از کارآفرینان فرصتی برای حضور در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش رسمی ندارند. نداشتن دانش و مهارت لازم ممکن است به واردشدن فشارهای ناشی از انزوا بر کارآفرین، محدودیت بازخورد یا ناآگاهی وی از انجام دادن اقدامات کارآمد و اثربخش منجر شود. به منظور جبران کردن این فشارها و دلایلی از قبیل احساس تنهایی، وسعت و تداوم تصمیم گیری در موقعیت های کسب وکار، دستیابی به نقاط عطف، شاخص های عملکردی بازار و دستیابی به اهداف کسب وکار، کارآفرینان به دنبال کوچ های مجرب کسب وکار هستند ( Burchardt, 2015 ). کوچ های کسب وکار موجب افزایش مهارت، بهبود عملکرد، یادگیری و توسعة شخصی فرد میشوند و مانند راهنمای باتجربه در کسب وکار عمل میکنند (Ballard & Levie, 2006 ).

فصلنامة توسعه کارآفرینی، دورة ۹، شمارة ۲، تابستان ۱   محمد عزیزی ، علی گودرزی