در مقاله قبلی قسمت اول مدل کوچینگ GROW را معرفی کردیم و درباره دو مورد اول آن یعنی G و R صحبت کردیم. اگر آن مقاله را مطالعه نکرده اید از لینک زیر استفاده کنید. در این مقاله ادامه مدل کوچینگ GROW را بررسی می کنیم.
قسمت سوم مدل کوچینگ GROW ؛ گزينهها:
کوچ از طريق توجه به نقاط قوت كارمند – مراجع- و آن دسته از موفقيتهاي قبلي كه با شرايط موجود قابل انطباق هستند و يا از طريق نگاهي تخيلي به راهحلهاي (گزينههاي) جديد باعث ميشود كه فرصتهاي باارزشی پيش روي شما قرار گيرند.
ممكن است برخي كارمندان – مراجعین- بخواهند جلسه را با بحث در مورد ايدهها و گزينههاي خوب خود شروع كنند. در آن صورت، از ايدههاي بديع و خلاق آنها تمجيد كنيد.
درعینحال، دقيقاً مشخص كنيد كه به چه چيزي دست خواهند يافت (هدف) و آيا مسئله با توجه به شرايط موجود (واقعيت) امكانپذير خواهد بود يا خير. در مرحله گزينهها ايدهها و راهحلهاي مراجع را از ذهن او بيرون بكشيد. شما ميتوانيد با خارج شدن از ديدگاه فعلي فرد و نگاه به موضوع از يك منظر جديد و مفيدتر فرصتهاي تازهاي را كشف كنيد.
در این مرحله از مدل کوچینگ GROW، کوچ به فرد تحت کوچینگ کمک میکند تا گزینههایی که برای پیشرفتش به سمت هدف وجود دارد شناسایی کند. فرد ممکن است خیلی راحت اولین گزینهای که به ذهنش میرسد را اتخاذ کند و به سمت مرحله خاتمه و نتیجهگیری برود.
وظیفه کوچ این است که با پرسیدن سؤالات به فرد کمک کند خارج از محدوده فکر کند و خلاق باشد و تا زمانی که هردوی آنها راضی شوند به جستجوی گزینههای مختلف بپردازد تا به بهترین راهحل برسد و متعهد به اجرای آن شود. سؤالاتی نظیر اینکه درگذشته چه روشهایی خوب بوده و عمل کرده؟ بقیه چه طور آن را انجام میدهند؟ معیارهای نسبی هر یک از این راهحلها چیست؟ در این مرحله میتواند مطرح شود.
قسمت چهارم مدل کوچینگ GROW؛ جمعبندي (خواستهها):
پس از تعيين اهداف، در نظر گرفتن واقعیتهای موجود و بررسي گزينههاي مختلف مراجع ميتواند جالبترين يا مفيدترين گزينه را انتخاب و نحوه به اجرا درآوردن آن را بررسي كند.
جلسه کوچینگ بايد با تعهد مراجع نسبت به انجام يك اقدام مشخص در مدتزمانی معين خاتمه يابد. اين اقدام ممكن است جمعآوري اطلاعات، مشورت با يك همكار، يا انجام يك وظيفه خاص باشد.
این مرحله از مدل کوچینگ GROW، اختتام جلسه کوچینگ است. پسازاینکه فرد خودش تمام گزینههای مختلف برای پیشرفت به سمت هدف را بررسی کرد، میتواند مناسبترین گزینه را انتخاب کند و به اقدامات مشخصی متعهد شود. در این مرحله، کوچ باید تعهد فرد به اقدامات خاص را روشن سازد و اطمینان حاصل کند که فرد درباره کاری که در حال حاضر انجام میدهد و چه کسی، چه زمانی و در کجا به او کمک خواهند کرد آگاهی دارد.
باوجوداینکه مدل کوچینگ GROW بهصورت یک فرایند خطی تعریفشده است اما لازم نیست که از این مدل بهصورت خطی استفاده کرد بلکه میتوان در طول فرایند کوچینگ، بسته به نیاز فرد، برگشت به هر مرحلهای که لازم است. بهعنوانمثال، ممکن است پس از مشخص کردن وضعیت فعلی و واقعی فرد، مشخص شود که فرد تحت کوچینگ میخواهد هدفی که قرار داده است را تعدیل کند؛ و یا هنگامیکه میخواهد در آخرین مرحله متعهد به انجام اقدامات مشخصی شود به این نتیجه برسد که گزینههای بیشتری وجود دارد که هنوز آنها را بررسی نکرده است. نکته مهمی که باید به خاطر داشت این است که مدل GROW یک چارچوب مفید است اما برای اثربخش بودن لازم است که در هر مرحله از مکالمه کوچینگ، نیازهای فرد را درک کرد.
در قسمت بعد سوالات این مدل را بررسی می کنیم………
بسیار خوب بود با تشکر از نویسنده