چطور از کوچینگ برای مدیریت نسل جدید بهره ببریم؟

 

بسیاری از مدیران امروز با یک دغدغه مشترک روبه‌رو هستند: چطور نسل جدید را رهبری و مدیریت کنیم؟ نیروهای جدید که وارد سازمان می‌شوند متولدین اواخر دهه ۶۰ و دهه ۷۰ شمسی هستند. نسلی که به‌عنوان نسل Z شناخته می‌شوند. دنیای کاملاً متفاوت با نسل قبلی خود دارند و این تفاوت باعث شده است مدیران مدیریت نسل جدید را دشوار و چالش‌برانگیز ببینند. مدیریت نسل جدید با نسل قبل متفاوت است. نسل جدید در اثر تغییر سبک زندگی، تغییر شرایط محیطی و فراگیر شدن اینترنت به‌گونه‌ای متفاوت تربیت‌شده است؛ بنابراین نمی‌توان همان روش‌های مدیریت قبلی را برای این نسل به کاربرد. علاوه بر آن مدیران غالباً متولدین سال‌های ۴۰ و ۵۰ هستند و درکی از درونیات نسل جدید ندارند. پس برای مدیریت این افراد چه باید کرد؟

نسل جدید اولین نسلی است که تحت تأثیر اینترنت بزرگ شد و این تمایلشان به ارضا فوری را توضیح می‌دهد. همین‌طور آن‌ها با پدر و مادرهایی بزرگ شدند که مرتب به آن‌ها توجه و اعتبار می‌دادند. این دو عامل باعث می‌شود رفتار نسل جدید در محیط کار متفاوت شود.

برخلاف نسل قدیم، نسل جدید تمایل دارد مدیرش را نه به‌عنوان یک دستوردهنده بلکه به‌عنوان کوچ و حامی ببیند. کسی که تجربیات و دانشش را با سخاوت در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

برای اینکه بدانیم چطور می‌توان نسل جدید را مدیریت کرد نیاز داریم تفاوت‌های مشخص نسل جدید را در محیط کار بشناسیم.

 

 

تفاوت‌های نسل جدید در محیط کار:

  • نسل جدید تمایل دارد به‌سرعت به چیزهایی که می‌خواهد برسد؛ بنابراین در سازمان‌ها دنبال موقعیت و فضایی است تا با بروز شایستگی‌هایش سریع ارتقا پیدا کند و اگر این خواسته برآورده نشود، به‌راحتی سازمان را ترک می‌کند.
  • نسل جدید آگاه‌تر است و به دلیل دسترسی آسانش به انواع اطلاعات در اینترنت، به‌راحتی قانع نمی‌شود که باید کاری را انجام دهد. دیگر روش‌های دستوری قبل برای این نسل کارساز نیست.
  • نسل جدید تمایل زیادی به کارهایی با ساعت منعطف دارد و دیگر نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت چهارچوب‌های زمانی را رعایت کنند.
  • نسل جدید با تکنولوژی بزرگ‌شده است. درحالی‌که مدیران نسل قبل هنوز به‌راحتی نمی‌توانند از کامپیوتر استفاده کنند، نسل جدید به‌راحتی و به‌سرعت انواع مختلف تکنولوژی‌ها را یاد می‌گیرند و استفاده می‌کنند.
  • نسل جدید تمایل زیادی به دیده شدن و موردتوجه قرار گرفتن دارد. روش تربیتی این نسل طوری بوده است که عموماً در مرکز توجه بوده‌اند و امروز این تمایل را در شبکه‌های اجتماعی جستجو می‌کند.
  • نسل جدید مانند نسل قبل تمایلی به تحصیلات بالای دانشگاهی ندارد و حتی زندگی تحصیلی خود را نیمه کاره رها می‌کند تا وارد بازار کار شود. نمونه موفق این موضوع مارک زاکربرگ مؤسس فیس‌بوک است.
  • نسل جدید احتیاط و ملاحظه‌کاری‌های نسل قبل خود در محیط کار را ندارد، مسائل روانی محیط کار برای آن‌ها مهم‌تر از حقوق و مزایا است. ازنظر آن‌ها موفقیت شغلی یعنی تناسبی بین کار و زندگی.
  • نسل جدید تعهد کمتری به سازمانش دارد و اگر ارزش‌هایش در سازمان برآورده نشود به‌راحتی سازمان را ترک می‌کند. نسل جدید باید شغلش را دوست داشته باشد تا در شغلش باقی بماند.

 

 

برای مدیریت این نسل چه باید کرد؟

با این تفاوت‌ها فهمیدیم که روش سنتی مدیریت دیگر جوابگوی این نسل نیست. روشی که در آن مدیر رئیس بود و دستوراتش باید بی‌چون چرا اجرا می‌شد. سازمان‌ها به سبک جدیدی از مدیریت نیاز دارند که بتوانند این نسل را بهتر رهبری کنند. کوچینگ می‌تواند این سبک جدید مدیریتی باشد.

سبک مدیریت مبتنی بر کوچینگ به روشی در رهبری گفته می‌شود که در آن مدیر به نیازهای آموزش، توسعه، پرورش و انگیزه‌بخشی کارمندانش توجه می‌کند. سبک کوچینگی مدیریت وزن بیشتری را به ایجاد ارتباط با کارمندان می‌دهد و از این طریق بر انگیزه‌بخشی و توسعه توانمندی در کارکنان اثر می‌گذارد. در این روش مدیران به دنبال رشد و ارتقا توانمندی‌های کارکنان برای اهداف بلندمدت سازمانی هستند. هدف نهایی کوچینگ رسیدن به سطح بالاتری از مؤثر بودن است. کوچینگ یک ابزار سریع یا یک‌راه خوب برای آموزش افراد نیست. کوچینگ زمان می‌برد و نیازمند توجه کامل مدیر به موقعیت کوچینگ است؛ اما نتیجه همه این‌ها این است که کارمندان توسعه پیدا می‌کنند و این مستقیماً در آسان‌تر شدن وظایف مدیر اثر دارد. در مدیریت مبتنی بر کوچینگ، به‌جای اینکه همه تصمیمات را مدیر بگیرد و بر انجام تک‌تک وظایف نظارت کند، مدیر به نحوی کارمندانش را توانمند می‌کند که خود آن‌ها ناظر بر انجام کار خودشان باشند و بهترین‌ها را ارائه دهند.

 

 

چطور مدیر بهتری برای نسل جدید باشید؟

دانستن ارزش‌های نسل جدید می‌تواند برای ایجاد یک استراتژی مدیریتی خوب در محیط کار به شما کمک کند. برای اینکه بتوانید نسل جدید را بهتر رهبری کنید این قدم‌ها را دنبال کنید:

  • جلسات کوچینگ مشخصی داشته باشید. نسل جدید می‌خواهد از طریق هر تجربه یاد بگیرد و رشد کند. آن‌ها توسعه را به‌عنوان یک اولویت می‌بینند. نمی‌خواهند فقط کسی به آن‌ها بگوید چه بکنند چه نکنند، بلکه به فضایی نیاز دارند تا در مکالمات شرکت کنند و نظرش پرسیده شود. توسعه را به‌عنوان یک اولویت برای آن‌ها در نظر بگیرید. مدیرانی که مهارت کوچینگ دارند، به اعضای تیمشان گوش می‌دهند، ارتباطات تک‌به‌تک برقرار می‌کنند، انتظارات مشخصی دارند و نتایج را از طریق ایجاد تعهد و مسئولیت‌پذیری در دیگران به وجود می‌آورند می‌توانند مدیران خوبی برای نسل جدید باشند.
  • مرتب بازخورد بدهید. تحقیقات Harvard Business Review و SuccessFactors نشان می‌دهد که نسل جدید بازخورد بیشتری از مدیرش می‌خواهد. در حقیقت آن‌ها ۵۰ درصد بیش از نسل‌های قبلی خود به بازخورد نیاز دارند. اگر نسل جدید نیاز دارد دیده شود و فعالیت‌های تصدیق شود، شما می‌تواند با بازخوردهای مرتب این فضا را به وجود آورید که فعالیت‌های مثبت افراد را شمرده و حتی از آن‌ها تقدیر به عمل‌آورید. نسل جدید جلسات مرتب بازخورد را بهتر از جلسات مکالمه رسمی سالانه دوست دارند. درواقع آن‌ها به این اطلاعات برای رشد مهارت‌هایشان نیاز دارند.

 

این مقاله را از دست ندهید: چطور به کارمندانمان بهترین بازخورد را بدهیم؟

 

  • به کار آن‌ها معنی ببخشید. تحقیقات اخیر سازمان گالوپ نشان می‌دهد معنی در کار مهم‌تر از پول است. نسل جدید می‌خواهد که بداند کارش اثری بزرگ برای سازمان و اطرافیانش دارد. آن‌ها باید به کاری که انجام می‌دهند علاقه‌مند باشند و بدانند کارشان به هدف نهایی سازمان کمک می‌کند. آن‌ها نیاز دارند بدانند کارهایشان اهمیت دارد.
  • همکاری را ترویج دهید. نسل جدید فضای تعامل و همکاری را دوست دارد. نسل جدید باور دارد در تیم می‌توان به نتایج بهتری رسید. محیط‌های همکاری مثل جلسات هفتگی طوفان فکری، فرصت‌های آموزشی عمومی و جلسات کوچینگ گروهی ترتیب دهید که در آن خلاقیت افراد گسترش پیدا کند.
  • آن‌ها را کوچ کنید تا متوجه شوید چه چیزی به آن‌ها انگیزه می‌دهد. اگر برانگیزاننده های نسل قبل مثل افزایش حقوق برای نسل جدید جوابگو نیست شما نیاز دارید بدانید چه چیزی به آن‌ها انگیزه می‌دهد و با جلسات کوچینگ فردی شما می‌توانید این را متوجه شوید. زمان بگذارید تا از علاقه‌مندی‌ها و انتظارات آن‌ها باخبر شوید.
  • مهارت‌های کوچینگ را یاد بگیرید. نسل جدید نیاز به رئیس ندارد. آن‌ها مدیری می‌خواهند که منتور، کوچ و حامی بهتری باشد و از آن‌ها در راه توسعه فردی و شغلی حمایت کند. نسل جدید می‌خواهند که حامی داشته باشند، کسی که از ایده‌های آن‌ها حمایت کند و راه را برای موفقیت آن‌ها هموار کند. آن‌ها مدیری می‌خواهند که با تعیین اهداف بزرگ و الهام‌بخش فرصت‌های رشد را در اختیار آن‌ها بگذارد و ریسک‌پذیری آن‌ها را تصدیق کند.