چطور اهمالکاری را متوقف کنیم؟
غلبه بر عادت به تأخیر انداختن کارها
برنامه میریزید کاری را انجام دهید و تا زمان مشخصی به پایان برسانید، ساعتهای زیادی هست که به چک کردن ایمیلها، گشتوگذار در شبکههای اجتماعی، آماده شدن برای برنامه موردنظر، آماده کردن یک چایی برای خوردن در بین برنامه و انجام کارهایی که بهسادگی میتوانند هفته آینده انجام شوند گذرانده اید. ناگهان متوجه میشوید فقط نیم ساعت به پایان زمان مشخصشده باقیمانده است و شما هنوز کاری نکردهاید؟
اهمالکاری تلهای است که همه ما در آن میافتیم. بر اساس تحقیقات Piers Steel محقق و سخنران، ۹۵ درصد ما به یکمیزان اهمالکار هستیم. پس ما تنها نیستیم!
آیا اهمالکاری همان تنبلی است؟
خیر، اهمالکاری اغلب اوقات با تنبلی اشتباه گرفته میشود ولی این دو باهم متفاوت هستند.
اهمالکاری، یک فعالیت است که در آن بهجای اینکه کار اصلی را انجام دهیم، انتخاب میکنیم که کارهای دیگری بکنیم. ولی تنبلی یک فعالیت نیست. تنبلی کاری نکردن است.
اهمالکاری معمولاً نادیده گرفتن یک کار سختتر ولی مهمتر در برابر کاری لذتبخشتر و آسانتر است. اما این نادیده گرفتن عواقب جدی به دنبال دارد. احساس شرم و گناه از کاری که باید انجام میشده است که میتواند منجر به کم شدن بهرهوری شما و از دست رفتن اهدافتان شود.
چطور بر اهمالکاری غلبه کنیم؟
مثل خیلی از عادتها غلبه بر اهمالکاری هم ممکن است. قدمهای زیر میتواند به شما در تغییر این رویه کمک کند.
۱- مشخص کنید که اهمالکار هستید یا نه.
شما ممکن است برای اولویتبندی کارتان، یک کار مهم را متوقف کنید. این اهمالکاری نیست. اگر به یک دلیل خوب وظیفهای مهم را متوقف میکنید الزاماً اهمالکار نیستید. بااینحال اگر بهطور مرتب این کار را میکنید و تمرکزتان را مدام از کار اصلی میگیرید، احتمالاً شما اهمالکار هستید.
اگر:
• روزتان را با کارهای اولویت پایین، پر میکنید.
• یک کار مهم در لیست انجام کارهایتان را برای زمان طولانی به تعویق میاندازید
• مدام به ایمیلهایتان سر میزنید و آنها را میخوانید بدون اینکه کاری در مورد آنها انجام دهید.
• یک کار با اولویت بالا را شروع میکنید و سپس آن را متوقف میکنید تا یک قهوه بخورید.
• زمانتان را باکارهای غیر مهمی که دیگران از شما خواستهاند انجام دهید پر میکنید درصورتیکه خودتان یک کار مهم دارید.
• منتظر هستید تا زمانی که در «حال درست» یا «زمان درست» برای انجام کاری قرار بگیرید.
شما یک اهمالکار هستید.
۲- دلیل اهمالکاریتان را بفهمید.
قبل از آنکه بتوانید آن را رفع کنید شما باید بفهمید چرا اهمالکار هستید. برای مثال، آیا از انجام یک کار صرفنظر میکنید چون آن کار خسته کننده یا سخت است؟
سازماندهی ضعیف میتواند منجر به اهمالکاری شود. افرادی که سازماندهی مشخصی دارند –ساختارمند هستند- در غلبه بر اهمالکاری موفقترند زیرا آنها یک لیست انجام کار به همراه اولویتبندی دارند و با این دو مورد یک برنامه زمانی مؤثر درست میکنند.
هرچند داشتن برنامه بهتنهایی کافی نیست و ممکن است شما با انبوهی از وظایف روبهرو شوید. شاید به توانایی خود در انجام دادن کار شک دارید. شاید در مورد شکست نگران هستید، پس بهسادگی کارها را عقب میاندازید و به دنبال انجام کار راحتتر میروید.
در اغلب مشاوره با مراجعانم متوجه شده ام که بعضیها به همان اندازه که از شکست میترسند از موفقیت هم میترسند. میترسند اگر موفق شوند با حجم عظیمی از درخواستها برای انجام کار بیشتر روبهرو شوند و این نیز باعث اهمالکاری آنها میشود.
جالبتر اینکه، ایدهالگراها اغلب اهمالکارترند. آنها ترجیح میدهند صبر کنند تا همه مهارتهای لازم را یاد بگیرند و سپس کاری را شروع کنند. چیزی که ممکن است هرگز اتفاق نیفتد.
یکی دیگر از علل عمده اهمالکاری، ضعف در تصمیمگیری است. اگر نتوانید تصمیم بگیرید چهکاری باید انجام شود بهاحتمالزیاد قدمی در مسیر اشتباه برمیدارید.
۳- استراتژیهای ضد اهمالکاری را ایجاد کنید.
اهمالکاری یک عادت است و این یعنی یکشبه نمیتوانید به آن غلبه کنید. عادتها وقتی تغییر میکنند که شما ادامه دادن آنها را متوقف کنید. پس شاید استراتژیهای زیر بتواند بهترین شانس تغییر موفقیتآمیز این عادت باشند.
- خودتان را به خاطر همه اهمالکاریهایی که تا الآن انجام دادهاید ببخشید. تحقیقات نشان میدهد بخشیدن خود میتواند به ایجاد حس مثبت در شما و جلوگیری از اهمالکاری در آینده کمک کند.
- به وظایف خود متعهد شوید. روی انجام دادن تمرکز کنید نه روی اجتناب. وظایفی که باید کامل کنید را بنویسید و زمان لازم برای انجام آنها را مشخص کنید. این کار به شما کمک میکند تا بهطور مؤثر کار خود را انجام دهید.
- به خودتان پاداش بدهید. اگر کار مشکلی را در زمان مشخصی انجام دادید به خودتان جایزهای بدهید. سر زدن به یک کافیشاپ موردعلاقه، صحبت تلفنی با یک دوست و یا خرید چیزی که دوست دارید. حتماً به خودتان یادآوری کنید که این جایزه اتمام آن کار است و چقدر حس خوبی دارد وقتی کاری سروقت تمام میشود.
- از کسی بخواهید شما را چک کند. یکی از مزایای پنهان داشتن یک کوچ و یا بودن در یک گروه که مثل شما فکر میکنند همین است. از یکی از همکارانتان، دوستانتان یا از کوچ شخصی خود بخواهید که شما را چک کند.
مقاله ۱۲ نشانه نیاز به کوچ را نیز بخوانید.
- سریع اقدام کنید. بهمحض اینکه میخواهید کاری را انجام دهید شروع کنید، آنها را بهروز دیگری نیندازید. –البته طبق اولویتهایتان-
- گفتگوی درونی خود را تغییر دهید. مثلاً بهجای اینکه بگویید نیاز است این کار را تمام کنم، بگوید باید این کار را بکنم. در این صورت شما انتخاب دیگری ندارید.
- حواسپرتی را به حداقل برسانید. ایمیلهای خود را ببندید، آلارم شبکههای اجتماعی را خاموش کنید و از هر چیزی که حواس شما را پرت میکند دوری کنید.
- از روش “قورباغه را قورت بده” پیروی کنید. کارهای بزرگتر، سختتر و مهمتر را در اول روز انجام دهید. این کار به شما امکان میدهد بقیه روز را باکارهایی که لذتبخشتر هستند بگذرانید.
- اگر فهمیدید که به این دلیل اهمالکاری میکنید چون آن وظیفه سخت و خستهکننده است، روی مزایای بلندمدت آن فکر کنید. اغلب افراد اهمالکار روی مزایای کوتاهمدت تمرکز میکنند و به همین دلیل کار را انجام نمیدهند.
- یکی دیگر از راههای رهایی از اهمالکاری این است که از اهرم رنج و لذت استفاده کنید. اگر این کار را نکنم چه میشود؟ از مضرات انجام ندادن این کار بر روی اهداف شخصی، سازمانی و تیمی خود آگاه باشید.
ثبت ديدگاه